التفاعل بين نمط ممارسة الانشطة (موزعة / مركزة) ببيئة التعلم التشاركي ومستوى الدافعية (مرتفعة / منخفضة) وأثرهما في تنمية نواتج تعلم مقرر تكنولوجيا المعلومات والاتصالات وخفض التجول العقلي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تكنولوجيا التعليم بكلية التربية – جامعة قناة السويس.

المستخلص

المستخلص:
هدف البحث الحالي تعرف أثر التفاعل بين نمط ممارسة الأنشطة (موزعة / مركزة) في بيئة تعلم تشاركية، ومستوى الدافعية (مرتفع / منخفض) في تنمية نواتج تعلم مقرر تكنولوجيا المعلومات والاتصالات، وخفض التجول العقلي لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي. طبق البحث على عينة عشوائية من تلاميذ الصف الخامس الابتدائي بمدرسة احمد عرابي بمحافظة الإسماعيلية وبلغت (138) تلميذاً، وتم تقسيمهم الى أربع مجموعات تجريبية. واستخدم البحث المنهج التجريبي والتصميم شبة التجريبي العاملي (2×2). وتمثلت أدوات البحث في: اختبار نواتج تعلم مقرر تكنولوجيا المعلومات والاتصالات، مقياس التجول العقلي، ومقياس الدافعية (اعداد الباحث). وتم تطبيق التجربة، وتوصل البحث الحالي الى: وجود فروق دالة احصائياً في التطبيق البعدي لاختبار نواتج التعلم لمقرر تكنولوجيا المعلومات والاتصالات لصالح نمط ممارسة الأنشطة الموزعة، ووجود فروق دالة احصائياً في التطبيق البعدي لمقياس التجول العقلي لصالح نمط ممارسة الأنشطة المركزة، ووجود فروق دالة احصائياً في التطبيق البعدي لاختبار نواتج التعلم ومقياس التجول العقلي لصالح مستوى الدافعية المرتفع، كما أوضحت النتائج وجود تأثير للتفاعل بين نمط ممارسة الأنشطة ومستوى الدافعية في التطبيق البعدي لاختبار نتائج التعلم لصالح نمط الممارسة الموزعة مع مستوى دافعية مرتفع.
 
Abstract:
The goal of the current research is to determine the effect of the interaction between the style of practicing activities (distributed/focused) in a participatory learning environment, and the level of motivation (high/low) in developing the learning outcomes of the ICT course and reducing mental wandering among fifth-grade primary school students. The research was applied to a random sample of (138) students in the fifth grade of primary school at Ahmed Orabi School in Ismailia Governorate, and they were divided into four experimental groups. The research used the experimental method and a quasi-experimental factorial design (2 × 2).The research tools were testing the learning outcomes of the ICT course, the mental wandering scale, and the motivation scale (prepared by the researcher). The experiment was applied, and the current research found: the presence of statistically significant differences in the post-application of the learning outcomes test for the ICT course in favor of the pattern of practicing distributed activities, and the presence of statistically significant differences in the post-application of the mental wandering scale in favor of the pattern of practicing focused activities, and the presence of statistically significant differences in The post-application of the learning outcomes test and the mental wandering scale favored the high level of motivation.The results also showed that there was an effect of the interaction between the style of practicing activities and the level of motivation in the post-application of the learning outcomes test in favor of the distributed practice style with a high level of motivation.

الكلمات الرئيسية